logo

Navigaatio

 

volvo

Volvo 855 R 1996

 

Vuoden 2009 alussa tuli hankittua taas hieman tehokkaampi auto alle (vakio teho 250 hv 350 Nm), tuli jo kyllästyttyä alitehoisiin Volvoihin. Bensaa ei saanut syödä aivan älyttömästi niin kyseinen farmari Volvo nousi mielenkiinnon kohteeksi. Tilaakin on riittävästi niin ruvettiin etsimään sopivaa yksilöä.

Manuaali vaihteistolla piti olla niin valinnan varaa ei montaa ollut. Auton piti olla vakio ja aluksi asensin ahtopainemittarin varmistuakseni oliko ECU:a jo päivitetty, tästä myöhemmin lisää.

VolvoVolvoVolvo

VolvoVolvoVolvo

VolvoVolvo

03/2009

Ahtopainemittariksi en halunnut valita merkki valmistajan tekelettä koska niissä hinta karkaa yleisesti todella huimaksi kun kyse on kuitenkin vain painetta mittaavasta mittarista. No jos ulkonäköseikka on tärkeä niin tällöin ymmärrän investoinnin kalliiseen merkki valmistajan mittariin. Valitsin ihan tavallisen teollisuusmittarin joka ei edes näytä alipainetta, alipaineen näen mittaristosta Volvon alkuperäistä ahtopainemittarista jossa asteikkoa ei kylläkään ole.

Volvo

Vakio ahtopaine on 0,80 - 0,85 baaria ja tähän olisi tarkoitus saada muutos seuraavaksi. ECU:a lastuttamalla olisi tarkoitus saada haettua hieman lisähevosvoimia. Tämän jälkeen kesän 2009 aikana jos vielä saisi "teetettyä" 3" downpipen mukaan lukien 3" kilpakatalysaattorilla.

04/2009

Volvo

Stage 1 chip odottaa pöydällä asennusta. Uusi ohjelma chipissä muuttaa bensan syöttöä, sytytystä sekä ahtopainetta. Ahtopaine nousee vakiosta 0,90 barista 1,1 bariin. Uusi teholukema tulee nousemaan n. 280 hv ja 400 Nm:iin mutta dynolappu tulee myöhemmin kesällä.

05/2009

VolvoVolvoVolvo

VolvoVolvoVolvo

Stage 1 lastu on nyt asennettu DIL-socketin avulla. Ensimmäisissä kuvissa näkyy alkuperäinen lastu etupuolelta ja takapuolelta, tässä vaiheessa minulla heräsi epäilyksiä lastun alkuperäisyydestä. Juotos jäljet viittaavat siihen, että lastu ei ole alkuperäinen. Myös ennen lastua ahtopaine oli 0,90 - 0,95 baria joka ei ole vakio.

Tästä syystä alkuperäisen irroittaminen oli työlästä, mutta onnistui hyvin kun rauhassa irroitettiin. DIL-soketin asennus oli helppoa ja Stage 1 lastu vain painetaan sokettiin. Tämä mahdollistaa lastun vaihtamisen helposti.

Mutta ongelmia tuli, ahtopaineet eivät nouse sen enempää kuin ennen lastun vaihtamistakaan. Selvitän asiaa, tarkastamalla letkuja mahdollisilta vuodoilta, vaihtamalla bensan suodattimen sekä vaihtamalla tulpat uusiin.

VolvoVolvoVolvo

VolvoVolvoVolvo

05/2009

Nyt on letkut uusittu Turbolta magneettiventtiilille ja imusarjalle päin. Ahtoletkut on irroitettu ja käyty läpi silmämääräisesti sekä puhdistettu. Kuten kuvista näkyy, hieman oli öljyä jo putkissa. Mutta onhan turbokin mahdollisesti 260 tkm puhaltanut ilmaa jo!

Vieläkään ei ollut selvinnyt miksi ahtopaine ei nouse elektronisesti lastun myötä 1,1 bariin.

VolvoVolvo

Hukkaportin kellon sisällä oleva jousi joka säätelee ylimääräisen paineen pääsystä pakoputkeen on ilmeisesti vuosien saatossa löystynyt. Kiristin tankoa lyhyemmäksi 3 1/2 kierrosta jonka jälkeen 3 -vaihteella saadaan nyt 1,15 - 1,2 barin ahtopaine.

05/2009

Volvo

Pidensin tankoa hieman koska ahtopaineet nousivat jo kiertokankien kestävyyden rajoille. Tankoa on nyt lyhennetty alkuperäisestä asennosta 3 kierrosta ja tuloksena 1,05 - 1,1 barin ahtopaine.

Uusi / jäykempi jousi kelloon saadaan Ruotsista Autotechiltä hintaan 48 euroa!

Itse tehty 3" downpipe sekä putkisto on tulossa Kesän 2009 aikana. Tavoitteena saada tämän jälkeen auto dynoon ja tehot 300 hv:n rajamaille.

08/2009

VolvoVolvo

Kuskinpuolen jarrut rupesi laahaamaan päällä ja vian etsinnän jälkeen tulos oli mäntä jummissa. Halvin koko satula löytyi Biltemasta 59 € ja asennus sujui helposti.

Nyt vain toivotaan, että halpa osa kestää edes pari talvea...

01/2010

Vihdoinkin tuli mahdollisuus käyttää Ärrää tehopenkissä. Hyvinkäältä löytyi virityspaja jossa on Inertiapenkki jossa ei siis ole jarrua, pitäisi olla tarkka.

Noo, suurin odotusten tietenkin lähettiin hakemaan tehonlisäystä vakioon nähden, mutta loppu tulos oli jotain muuta kuin odotin. Tehoa 247 hv 4732 rpm ja Vääntöä 392 Nm 4203 rpm. Kuten käppyrästä voi nähdä teho "jämähtää" 4500 rpm:n jälkeen +240 hv:n tasolle tai hieman alle. Noo, ei se nyt niin pitäisi tehdä...jos tehokäyrä nousisi normaalisti vielä ylöspäin ja huipputeho tulisi +5000 rpm jälkeen kuten pitäisi niin tehoa pitäisi tulla n.270 hv:a

Asiaa tutkitaan ja voi olla, että ostamani lastu on liian lievä ja seos menee laihalle yläkierroksilla jolloin moottori ei saa tarpeeksi bensaa joka taas näkyy tehon uupumisena. Katsotaan miten homma ratkeaa...

DynoDyno

03/2010

Homma alkaa ratkeamaan kun pääsin käyttämään Volvoa jarrullisessa penkissä. Nyt nousi ahtopainekkin baarin tienoille mutta ei kuitenkaan sinne kiertokankien kestävyyden rajoille asti koska hukkaportin jousi on liian löysä jolloin hukkaportti aukeaa omia aikojaan.

Tehoa tuli vain 1 barin ahtopaineella 252 hv ja 445 Nm eli vääntöä on ihan sopivasti mutta tehoa jäi vielä paljon piiloon. Tähän syynä oli bensan ja ilman seossuhde. Moottori meni 4000 rpm jälkeen huomattavan rikkaalle. Normaali liikenteessä ahtopaine on 1,2-1,3 baria joten jossain 260 hv + lukemissa liikutaan.

( seossuhde n. 8.0:1)

Ja tästä syystä tehokäyrä pysähtyy 4000 rpm:n kohdalle eikä nouse tasaisesti ylös päin kuten oikealla seossuhteella pitäisi. Piilossa on siis vielä n. 30 hevosvoimaa jotka on mahdollista saada oikealla ohjelmalla. Tällä hetkellä oleva ohjelma on Autotechin Stage 3 ohjelma joka on näköjään aika rikkaalle tehty, mutta oikea ohjelma kunhan autossa olisi isompi ahdin, parempi cooleri, isompi pakoputkisto ja kestävämmät kiertokanget. Näiden jälkeen seossuhde olisikin varmasti oikea...

Seuraavaksi tehdään 3" DP ja putkisto, DP ostettiin valmiina johon tarvitsee vain vaihtaa 16T turbon laippa.

Dyno

Volvo myytiin keväällä 2010 ja tilalle hankittiin aito jatkuvalla nelivedolla oleva Audi.

 

 

lippulippulippu